دسته‌بندی نشده

اقامت تمکن مالی اسپانیا (خودحمایتی)

روش‌های متعددی جهت مهاجرت به اسپانیا وجود دارد. افراد بسته به شرایط خود، روش مناسب را انتخاب می‌کنند. اقامت خود حمایتی در واقع همان اقامت بازنشستگی یا تمکن مالی است. در این روش، داوطلبان با اثبات تمکن مالی خود، مجوز اقامت اسپانیا را به دست می‌آورند. بنابراین، هم افراد بازنشسته و هم افراد شاغل می‌توانند برای گرفتن اقامت تمکن مالی اقدام کنند. کشورهای توسعه یافته‌ای چون اتریش، پرتغال و اسپانیا به منظور شکرگذاری از شرایط مساعد کشور خود، این امکان را برای مهاجرین فراهم می‌کنند. در اینجا قصد داریم مطالبی را پیرامون شرایط، قوانین و مدارک مورد نیاز اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی مطالعه کنیم.

درخواست مشاوره فوری

فهرست مطالب

شرایط عمومی اقامت خود حمایتی اسپانیا

اقامت تمکن مالی اسپانیا علاوه بر جنبه شکرگذاری، یک روش سرمایه‌‌گذاری نیز محسوب می‌شود. سرمایه‌داران از این طریق وارد کشور شده و سرمایه خود را صرف رونق اقتصادی کشور می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در زمینه ملک یا سایر بیزنس‌ها سرمایه‌گذاری کنند. نکته قابل توجه این است که این افراد اجازه کار در اسپانیا را ندارند. چرا که با اثبات تمکن مالی کافی و عدم نیاز به کار کردن موفق به دریافت اقامت خود حمایتی اسپانیا شده‌اند. شما در این روش مهاجرتی، بخشی از سرمایه خود را در حساب شخصی‌تان نگهداری می‌کنید. بدین ترتیب نشان می‌دهید که سرمایه دارید و اجازه ورود به خاک اسپانیا را خواهید داشت.

شما برای کسب ویزای خود حمایتی، در واقع به دو صورت تمکن مالی خود را ثابت می‌کنید. در ابتدا، نشان می‌دهید که سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری دارید. همچنین ثابت می‌کنید بدون داشتن شغل می‌توانید هزینه‌های زندگی خود و خانواده را تأمین کنید. بدین منظور لازم است به طور میانگین 30000 یورو در حساب بانکی خود داشته باشید. اگر خانواده خود را به همراه داشته باشید، مبلغ 7500 یورو نیز برای هر نفر در نظر گرفته می‌شود. متقاضیان اقامت خود حمایتی اسپانیا همچنین باید ماهیانه سطح درآمد مشخصی داشته باشند. این میزان سالانه بسته به مخارج زندگی در این کشور تغییر می‌کند. در حال حاضر، حداقل درآمد ماهانه 2130 یورو اعلام شده که به ازای هریک از اعضای خانواده مبلغ 532 یورو اضافه می‌شود.

قوانین اقامت خود حمایتی اسپانیا

همان‌طور که اشاره شد، برخی از کشورهای پیشرفته مجوز اقامت تمکن مالی را به مهاجرین می‌دهند. با این حال، شرایط و قوانین این روش مهاجرتی در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود. در کشور اسپانیا، شما با دریافت ویزای خود حمایتی، به مدت 1 سال در این کشور اقامت خواهید داشت. بعد از آن نیز با داشتن سرمایه لازم، می‌توانید اقامت را 2 سال تمدید کنید. اگر در این مدت در حدود 184 روز (6 ماه) به صورت پیوسته یا ناپیوسته در اسپانیا باشید، کارت اقامت دریافت خواهید کرد. در صورت داشتن شرایط لازم، کارت اقامت دو سال دیگر نیز تمدید می‌شود. در نهایت، با 5 سال زندگی در اسپانیا امکان گرفتن اقامت دائم و بعد از 10 سال درخواست پاسپورت این کشور وجود دارد.

جالب است بدانید که مهاجرت خود حمایتی شرایطی مشابه به لاتاری آمریکا دارد. بدین صورت که برای ثبت نام در آن، زمان مشخصی مشخص می‌شود. افرادی که سریع‌تر اقدام کرده و مدارک خود را ارائه دهند، شانس بیشتری خواهند داشت.

ویزای اقامت خود حمایتی اسپانیا

همانند هر کشور اروپایی دیگری، شما برای ورود به اسپانیا به ویزا نیاز دارید. ویزای تمکن مالی یا همان ویزای بازنشستگی یکی از پرطرفدارترین ویزاهای مهاجرتی اسپانیا است. شما با دریافت این ویزا اثبات می‌کنید که منابع مالی کافی برای تأمین مخارج زندگی خود دارید. جالب است بدانید که هرچه میزان سرمایه بیشتر بوده و برای مدت بیشتری در حساب‌تان بماند، شانس شما برای دریافت ویزا بالاتر می‌رود.

فرد پس از دریافت ویزای خود حمایتی اسپانیا، باید سالانه 6 ماه در این کشور حضور داشته باشد.

مراحل گرفتن ویزا برای اقامت خود حمایتی اسپانیا بدین ترتیب است:

  • در اولین مرحله لازم است مدارک مورد نیاز را برای تحویل به سفارت اسپانیا آماده کنید. ارائه مدارک ترجمه شده الزامی است. توجه داشته باشید که کامل بودن مدارک نقش مهمی در پذیرش درخواست شما دارد.
  • شما مدارک و فرم درخواست ویزا را به سفارت اسپانیا در کشور خود تحویل می‌دهید. برای این کار لازم است قرار مصاحبه‌ای با این مرکز تنظیم کنید.
  • سفارت بررسی‌های لازم را انجام داده و نتیجه را طی 4 هفته اعلام می‌کند. در صورتی که ویزا را دریافت کنید، ظرف سه ماه می‌توانید وارد اسپانیا شوید.
  • شما تا یک ماه بعد از ورود به اسپانیا فرصت دارید برای دریافت کارت اقامت اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که روند گرفتن ویزا برای اقامت خود حمایتی اسپانیا بسیار پیچیده است. بهتر است در این مسیر از یک وکیل مهاجرتی کمک بگیرید.

مدارک مورد نیاز خود حمایتی اسپانیا

یکی از مهم‌ترین مراحل اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی، جمع‌آوری مدارک مورد نیاز ویزا و دریافت نوبت از سفارت است. در این مرحله نیز بهتر است از کمک وکلای باتجربه استفاده کنید. هنگام مصاحبه با سفارت اسپانیا، علاوه بر فرم درخواست ویزا لازم است مستندات دیگری را نیز همراه داشته باشید. با داشتن این مستندات خود را معرفی کرده و تمکن مالی‌تان را به سفارت ثابت می‌کنید. بنابراین، جمع‌آوری دقیق و صحیح آن‌ها تأثیر مهمی بر روند پرونده شما خواهد داشت. ضروری‌ترین مدارک لازم جهت اقامت خود حمایتی اسپانیا عبارتند از:

  • پاسپورت با یک سال اعتبار
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی
  • مدرک سلامت پزشکی
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • سند ازدواج
  • گواهی تولد فرزندان
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

هزینه زندگی در اسپانیا

هزینه زندگی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در اقامت خود حمایتی اسپانیا مطرح می‌شود. چرا که افرادی که از این طریق مهاجرت کرده‌اند اجازه کار ندارند. از این رو، باید بتوانند هزینه‌های زندگی را خودشان تأمین کنند. به طور کلی، هزینه زندگی در اسپانیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مناسب‌تر است. با این حال، شیوه و محل زندگی شما نقش مهمی در مدیریت مخارج‌تان خواهد داشت. قطعا زندگی در شهرهای کوچک کم‌هزینه‌تر از شهرهای بزرگ‌تر است. در ادامه برخی از مخارج مهم اقامت در اسپانیا را بررسی می‌کنیم.

اقلام خوراکی

هزینه (یورو)

شیر (1 لیتر)

89/0

نان (1 قرص)

09/1

برنج (1 کیلوگرم)

24/1

تخم مرغ (12 عدد)

25/2

پنیر (1 کیلوگرم)

63/10

گوشت قرمز (1 کیلوگرم)

19/11

نوع ملک

هزینه (ماهیانه/ یورو)

آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

12/740

آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر

70/600

آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر

80/1227

آپارتمان 3 خوابه در خارج از شهر

59/919

خرید آپارتمان در مرکز شهر (هر متر مربع)

65/3200

خرید آپارتمان در خارج از شهر

64/1995

مزایای اقامت خود حمایتی اسپانیا

اگر به سرمایه‌گذاری و تجارت در اروپا فکر می‌کنید، اقامت تمکن مالی اسپانیا این فرصت را به شما می‌دهد. در این شیوه مهاجرتی، شما بدون این که امنیت سرمایه خود را به خطر بیاندازید، سرمایه‌گذاری می‌کنید. چرا که پول را در حساب خود دارید و از آن طریق وارد اسپانیا می‌شوید. سپس با انجام بررسی‌های لازم و آشنایی با بازار کار، در بیزنس مناسب سرمایه‌گذاری می‌کنید.

اسپانیا از جمله کشورهای حوزه شینگن است. شما با داشتن ویزای تمکن مالی این کشور می‌توانید به سایر کشورهای این حوزه سفر کنید. پاسپورت اسپانیا نیز اعتبار بالایی در سطح بین‌المللی دارد و اجازه سفر به نقاط مختلف دنیا را به دارندگان این پاسپورت می‌دهد. یکی دیگر از مزایای اقامت خود حمایتی اسپانیا این است که همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز می‌توانند همراه متقاضی وارد اسپانیا شوند. از دیگر مزایای اقامت تمکن مالی اسپانیا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استفاده از بیمه رایگان برای متقاضی و خانواده او
  • تحصیل رایگان فرزندان در مدارس کشور
  • عدم وجود محدودیت در تعداد پذیرش درخواست‌ها در سال
  • اتمام پروسه اقامت طی 6-9 ماه
  • امکان دریافت اقامت دائم بعد از 5 سال و پاسپورت بعد از 10 سال
  • آب و هوا و موقعیت جغرافیایی مناسب
  • مناظر طبیعی و بناهای تاریخی فراوان

معایب اقامت خود حمایتی اسپانیا

حال که با مزایای مهاجرت تمکن مالی اسپانیا آشنا شدید، بهتر است نکات منفی این شیوه مهاجرتی را نیز بشناسید. شاید جدی‌ترین نقطه ضعف این شیوه سیستمSubjective  آن باشد. در این سیستم تنها کامل بودن مدارک و شرایط برای دریافت ویزا کافی نیست. در مواردی ممکن است افسر پرونده شرایط شما را تأیید نکند و درخواست رد شود. پس نظر افسر تأثیر مستقیم بر روی نتیجه درخواست شما دارد.

در مهاجرت خود حمایتی، شما با اثبات تمکن مالی خود به اسپانیا راه پیدا می‌کنید. بنابراین، اجازه کار در هیچ زمینه شغلی را نخواهید داشت. شما می‌توانید از طریق راه‌اندازی کسب و کار یا خرید ملک سرمایه‌گذاری کنید. این موضوع ممکن است چندان مورد استقبال افراد جوان قرار نگیرد. همان‌طور که گفته شد، مهاجرین باید سالانه 184 روز را در خاک اسپانیا باشند. بسیاری شرط حضور 6 ماهه در کشور را نیز یکی از معایب اقامت خود حمایتی اسپانیا می‌دانند. موارد ذیل نیز از نکات منفی مهاجرت تمکن مالی به حساب می‌آیند.

  • دریافت پاسپورت اسپانیا بعد از 10 سال اقامت
  • شرایط دشوار جهت افتتاح حساب

شاخص‌های اقتصادی تأثیرگذار در اسپانیا

افرادی که از طریق اقامت خود حمایتی اسپانیا مهاجرت می‌کنند، قطعا در فکر سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای مختلف هستند. بنابراین، مهم است که اطلاعات کافی از شاخص‌های اقتصادی تأثیرگذار داشته باشند. در ادامه برخی از شاخص‌های مهم را بررسی خواهیم کرد.

نرخ تورم

نرخ تورم نشان‌دهنده درصد تغییر قیمت کالاها در طول یک سال است. این نرخ معیاری از ثبات اقتصادی یک کشور خواهد بود. از این رو، نرخ تورم یکی از شاخص‌های اقتصادی دارای اهمیت برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. طبق آمار به دست آمده، این نرخ در اسپانیا کمتر از 2 درصد است.

رشد اقتصادی

اگر تصمیم به اقامت خود حمایتی اسپانیا دارید، رشد اقتصادی نیز مورد توجه شما خواهد بود. همان‌طور که تولید ناخالص داخلی در سال‌های مختلف تغییر می‌کند، رشد اقتصادی نیز ممکن است صعودی یا نزولی باشد. رشد اقتصادی 5 درصدی اسپانیا نشان می‌دهد که کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد.

رشد قیمت ملک

عموم متقاضیان با هدف سرمایه‌گذاری در زمینه ملک تصمیم به اقامت خود حمایتی اسپانیا می‌گیرند. در سال‌های اخیر، بازار ملک در این کشور رشد چشمگیری داشته است. بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران نیز از خرید ملک استقبال می‌کنند. در این صورت به سود خوبی دست پیدا خواهند کرد.

سؤالات متداول

  • آیا امکان اقامت خود حمایتی اسپانیا بدون سرمایه‌گذاری در این کشور وجود دارد؟

بله، افراد با داشتن تمکن مالی کافی می‌توانند اقامت این کشور را به دست آورند.

  • وضعیت تحصیل فرزندان خانواده در اقامت خود حمایتی اسپانیا چگونه است؟

فرزندان می‌توانند در مدارس کشور به رایگان تحصیل کنند.

  • آیا متقاضی می‌تواند برای خانواده اقامت تمکن مالی اسپانیا را بگیرد؟

بله، متقاضی می‌تواند برای همسر و فرزندان خود درخواست ویزای خود حمایتی اسپانیا را بدهد.

در پایان

اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *